Desatero: 8. přikázání
Exodus 20;15 „Nepokradeš.“
Leviticus 19;11 „Nesmíte krást ani lhát ani podvádět svého bližního.“
Vybrala jsem příběhy dvou mužů, kteří měli na starosti peníze, oba se setkali s Pánem Ježíšem, avšak jejich srdce reagovala odlišně. Připomeňte si příběh o Zacheovi (najdete ho u Lukáše 19;1-10) a také o Jidášovi (Jan 12;1-8).
Nejprve se pusťte do vyprávění příběhu o Zacheovi. Můžete u toho dětem ukázat obrázek Zachea, jak sedí na stromě a Pán Ježíš ho volá: „Zachee, rychle slez dolů, neboť dnes musím zůstat v tvém domě.“ Zacheus byl vrchním celníkem a mezi celníky bylo zcela běžné, že si říkali o více peněz, než měli. Okrádali tak druhé a jeden vedle druhého bohatli.
Položte dětem otázku: Děti, věděly jste, že Zacheus ještě dříve, než ho Pán Ježíš zavolal, zatoužil dát do pořádku svůj život a začal lidem vracet peníze, o které je okradl? Slyšely jste už o tom? Pán Ježíš o něm věděl a přišel na to místo právě kvůli němu. Lidé ale o Zacheových úmyslech pochybovali, nevěřili mu.
Zeptejte se dětí: Děti, komu z vás se už stalo, že jste opakovaně dělaly něco nesprávně, ale pak jste se rozhodly, že už to začnete dělat dobře? Řekli jste to mamince, tatínkovi nebo třeba kamarádovi, ale oni nevěřili, že to myslíte vážně, že to dokážete? Řekli vám třeba: „Neomlouvej se pořád dokolečka, ale začni podle toho jednat, dokaž, že to myslíš vážně.“?
Zacheus to začal dělat a pokračoval v tom, i když mu lidé dávali najevo, že mu nevěří. Byl nesmírně šťastný, když ho Pán Ježíš oslovil a řekl, že chce právě s ním večeřet! Nemeškal, rychle slezl a s radostí Ho přijal. Tolik toužil po odpuštění… po tom poznat Pána Ježíše. Nyní se mu toto přání splnilo. Bude moci strávit čas o samotě s tím, kdo mu rozumí a pomůže mu.
Ef 4;28 „Kdo kradl, již vice nekraď, ale raději pracuj, dělej rukama svýma, co je dobré, aby ses měl oč podělit s nuzným.“
Poté dětem položte otázku: Jak se jmenoval člověk, který měl tak rád peníze, že nakonec prodal i Pána Ježíše? Pro potvrzení správné odpovědi složte puzzle (viz. návrh na aktivity č.1).
Pak si povídejte o Jidáši. Trávil mnoho času s Pánem Ježíšem, kde však bylo jeho srdce a jak se to projevilo? Na co si máme dát pozor my, abychom nevyměnili Pána Ježíše za pozlátko? Pán Ježíš věděl, že Jidáš je zloděj, přesto mu svěřil společnou pokladnici… Čí peníze to vlastně kradl, komu patřily?
Nakonec položte otázku: Který z těchto dvou mužů bude jednou v Božím království a proč? (odpověď najdete v 1. Kor. 6;9-11)
NÁVRH NA AKTIVITY:
- Připravte si puzzle, na kterých bude Jidáš u společného stolu s Pánem Ježíšem a ostatními učedníky. Namalujte obrázek buď na již zakoupené bílé puzzle, nebo si je komplet vyrobte (namalujte a rozstříhejte).
- Scénu si zahrajte pomocí flanelové tabule a obrázků postav.
- Ať děti nakreslí obrázek toho, co by chtěli u sebe změnit k lepšímu. Nakonec je povzbuďte, že Pán Ježíš jim v tom pomůže. Vždyť za Zacheem také přišel, aby ho v tom povzbudil a pomohl. A připomeňte jim, že když se jim to nebude dařit, nebo se jim bude zdát, že je to moc těžké, že to nezvládnou, ať hned poprosí Pána Ježíše o sílu a pokračují. Že jedno selhání ještě neznamená prohru. Společně se za to můžete pomodlit.